2024. április 20., szombat

UJ HONLAP BANNER 250 100

jovo-otthonaA 2016-os év az IT szektorban egyértelműen a virtuális valóság (VR) rendszerek megjelenéséről szólt. Nyugat-Európában és a világ fejlett részein már közel egy éve használják építészek, mérnökök és ipari formatervezők a különféle VR rendszereket készülő projektjeik vizuális megjelenítéséhez.

Tavaly év végétől hazánkban is elérhető a VR megjelenítés, mely alapjaiban változtatja meg az építészeti látványterv fogalmát. Az építőipar folyamatosan alkalmazkodik az új rendszer használatához, a piac pedig kezdi felismerni a virtuális valóságban létrehozható, komplex 3D terekben rejlő lehetőségeket. A Construma 2017 rendezvény egyik főattrakcióját, a Jövő Otthonát a látogatók immár virtuálisan is bejárhatták. A fizikailag felépített stand mellett a modell kidolgozásra került virtuális valóságban is, melyet a vendégek a helyszínen biztosított üres területen próbálhattak ki.


Bejárható virtuális tér

A virtuális valóság megjelenítés lényege, hogy életnagyságban jeleníthetünk meg bármilyen épületmodellt, legyen az egy átlagos családi ház, vagy akár egy több ezer négyzetméteres ipari komplexum. Az elkészült virtuális tér a VR rendszer használatával szabadon bejárható. A különféle helyiségek mérete, valamint a távolságok tökéletesen élethűek lesznek, hiszen VR megjelenítésben valós perspektívából láthatjuk a 3D modellt. A virtuális tér teljesen körülvesz minket, a szerkezeti elemek és berendezési tárgyak pedig valós időben jelennek meg. A rendszer bármilyen 3D tervezőprogrammal kompatibilis, így a népszerű építészeti és lakberendezési szoftverekkel készült modellek teljes mértékben átemelhetők a virtuális valóságba.

A VR megjelenítés használatával, még a legegyszerűbb épületmodell is látványos és szórakoztató módon prezentálható a megrendelőnek. A szemlélő valóban úgy fogja érezni, hogy ott van az épülő háza konyhájában, vagy akár egy társasház ötödik emeleti erkélyén.

Felhasználás

Nyugaton a trendformáló építészeti és mérnöki vállalatok már el is kezdték a VR technológia beépítését a munkafolyamataikba, hogy jobb épületeket tervezhessenek, méghozzá hatékonyabban. Megrendelőik így olyan dolgokat is részletesen megfigyelhetnek, amiket építészeti rajzokon, de még a hagyományos 3D modelleken sem láthatnának.

A különféle terekben tapasztalható komfortérzeten túl olyan alapvető szempontokat ellenőrizhetünk, mint a falak megfelelő távolsága vagy az ideális belmagasság. A valódi térérzetnek köszönhetően minden olyan részlet ellenőrizhetővé és átélhetővé válik, melynek megtapasztalására korábban csak a tényleges kivitelezés után volt mód. A VR megjelenítés gyakorlatilag egy új kommunikációs eszköz, amellyel még azelőtt sétálhatunk az épületek külső és belső tereiben, hogy rengeteg pénz és energia befektetése révén megépítenénk azokat.

szerkezetkesz1Ez egy forradalmi módja az épülettervek kivitelezés előtti bemutatásának, illetve hatékony segítség az épület belső tereinek árusítása során. Az ügyféllel történő egyeztetések jóval gyorsabban és hatékonyabban zajlanak le, hiszen a megrendelő élethű és méretpontos képet kap azt épületről, melyet szabadon be is járhat, minden részletet életnagyságban szemlélve. A VR technológia használatával még azelőtt észrevehetők a hibák, hogy azok a kivitelezés során derülnének ki, így időt és energiát spórol a tervező és a megrendelő egyaránt.

 

 

A VR megjelenítés további előnye, hogy grafikai minősége igazodhat a kivitelezés fázisához. Így akár a tervezés korai fázisában lévő alaprajzból is rövid idő alatt készíthetünk virtuálisan bejárható modellt, mely alkalmas lesz a terek és távolságok ellenőrzéséhez. Ilyen módon már a tervezés legkorábbi szakaszában ellenőrizhető például, hogy az üvegfelületek megfelelő méretűek-e az ideális belső fényviszonyok eléréséhez.

fotorealisztikus4Ugyanakkor fotorealisztikus megjelenítés is elérhető, mellyel a végleges látványtervek soha nem látott részletességgel prezentálhatók. Az eddig használt renderelt fényképek nézegetése helyett a virtuális valóságban a megrendelőt élethű tér veszi körül, ahol akár interakcióba is léphet a környezettel. A fejlett VR rendszerekhez kontroller is jár, melyeket virtuális kézként használhatunk a térben. Így a megrendelő kinyithatja az ajtókat, felkapcsolhatja a villanyt, de akár a különféle berendezési tárgyak színét is megváltoztathatja.

 

 

A technológiában rejlő potenciált jól jelzi, hogy a fejlett országokban a VR technológiát, már állami beruházások esetén is használják. Több ezer négyzetméteres csarnokok, bevásárlóközpontok, iskolák és más középületek kivitelezés előtti VR megjelenítésére számos példát találunk.

A fotorealisztikus megjelenítés a lakberendezőket és belső építészeket segíti, hiszen ezeknél a terveknél a látvány, a fények és a bútorok anyagmintázatai kerülnek középpontba. A számítógépes grafika rohamos fejlődésének köszönhetően az eddig megszokott, fix perspektívából renderelt fényképek minőségét immár képesek vagyunk valós időben, három dimenzióban visszaadni a virtuális térben.

A látványtervezőknek és 3D modellezőknek végre nem kell napokat tölteniük a renderelési folyamatokkal. Mivel egy fejlett VR rendszer bármilyen 3D tervezőprogrammal kompatibilis, így a rendszer terjedésével a mérnökök munkáját is forradalmasítani fogja. A formatervezők végre életnagyságban tervezhetik meg modelljeiket, melyet akár ház méretűre is felnagyíthatnak a virtuális térben, így olyan részleteket vagy hibákat fedezhetnek fel, melyeket egy monitoron nézve észre sem vennének.

Építőipari VR technológia Magyarországon

A VR megjelenítés már elérhető a hazai építőipar számára is. Itthon jelenleg egyetlen vállalkozás kínálja a legfejlettebb VR megjelenítést. A VR Lab Kft. a HTC Vive virtuális valóság rendszerével dolgozik. Ez a rendszer szobaléptékű bejárást tesz lehetővé, ahol a szemlélő egy 50 négyzetméteres üres területen mozoghat a fizikai térben, ezáltal valódi sétával járhatjuk be a modelleket.

A szolgáltatás igénybevételéhez egy digitális alaprajzra, vagy akár egy elkészült háromdimenziós modellre van szükség, melyből méretpontos bejárható virtuális tér készül. Az egyszerűbb, szerkezetkész épületek VR megjelenítése néhány napot vesz igénybe, míg a fotorealisztikus megjelenítéshez hetekre van szükség, hiszen a különféle anyagok, szövetek és burkolatok élethű kidolgozása időigényes lehet.

Hazánkban a technológia még csak most jelent meg, de a külföldi piaci trendekre alapozva a virtuális valóság hamarosan az építőipar és a látványtervezés elválaszthatatlan része lesz. A tervezési folyamatok felgyorsítása, a megrendelő szemszögéből átélhető látványos és valósághű terek prezentálása, valódi séta egy még csak a tervezőasztalon létező épületben már hazánkban is mind lehetségesek a jelenlegi VR technológiával.

 

Zelenák Máté
VR Lab Kft.

 

 

 

Keresés

mehi-banner-media 120x240