2024. március 19., kedd

UJ HONLAP BANNER 250 100

Szell-kalman-panoramaA Széll Kálmán teret közel másfél év megfeszített munkával gyakorlatilag teljesen átépítették. A közel negyvenöt évig elhanyagolt terület mára modern, rendezett, akadálymentes, zöld közösségi térként Budapest egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja.

Puskas-ImreAz átalakított tér a budai fonódó villamoshálózat kialakításának köszönhetően új, átszállásmentes közlekedési kapcsolatot nyújt az észak-, közép- és dél-budai területek között. A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. mély- és vízépítési igazgatója, Puskás Imre és a mélyépítés létesítményfelelőse, Tápai Árpád mutatta be az elkészült teret.

Tapai-ArpadA BERUHÁZÁS FŐBB ADATAI

A beruházás teljes költsége mintegy nettó 5,3 milliárd forint volt, melyet fővárosi, kormányzati és uniós forrásból biztosítottak. Az építkezés fő kivitelezési szakaszában mintegy 245 fő dolgozott. A korábbi csupasz betonfelületek helyett 182 elültetett fa és több mint 700 négyzetméternyi cserje, virág, fű teszi zöldebbé a teret.

A projektirányítás szereplői

Konzorciumi tanács:
Szalados László (KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.), Wicha József (WIS Holding Zrt.), KÉSZ ÉPÍTŐ ÉS SZERELŐ ZRT.
Projektvezető: Puskás Imre
Létesítményvezető, útépítés, térépítési munkák: Németh Róbert
Létesítményvezető, villamos pálya, közműépítés: Tápai Árpád
Előkészítő, beszerző mérnök: Andor Dávid
Építésvezető, elektromos: Zsoldos Sándor, Horváth Gyula
Építésvezető, gépészet: Lehotai Győző, Cseh Szilárd
Építésvezető, útépítés, térépítési munkák: Püsök István, Kabai Attila
Építésvezető, villamos pálya, közműépítés: Bodoglári Attila, Szabó Béla, Elek József, WIS HOLDING ZRT.
Projektvezető helyettes: Fekete István
Létesítményvezető – magasépítés: Csuri Ottó
Előkészítő, beszerző mérnök: Kita Andrea
Építésvezető, metró épület, szolgáltató épület: Nagy Hunor
Építésvezető, üzemi és támfal épület perontető: Fridrik István

A MEGVALÓSÍTÓK

A Széll Kálmán tér rekonstrukciójának tervdokumentációja a Főmterv Zrt. generáltervezésével készült. A kapcsolódó országos városépítészeti és építészeti tervpályázat lefolytatása után annak nyertese az Építész Stúdió Kft. volt, ők készítették el a projekt épületeinek, építményeinek építési engedélyezési terveit, társszerzője a Lépték-Terv Tájépítész Iroda, mely a projekt közterület-alakításának térépítészeti és zöldfelületi munkarészeit vállalta magára. A könnyed eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel megtervezett tér kivitelezője a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta Széll Kálmán tér 2014 Konzorcium volt.

KIVITELEZÉS

A tér közepén elhelyezett metróépület minden egyes részét felújították, kivéve a vázszerkezetet. Megmaradt a régi formája, egyedi szerkezeti megoldásával mégis megfiatalodott. A METRO épületére a légiesség a jellemző. Könnyed hatást keltő, tágas, üvegfalú létesítménnyé alakították át. Az oldalsó üvegfalakon elhelyezett ajtókkal hozzájárultak a forgalom gyorsabbá tételéhez. Megszüntették a metró kijáratánál a „bódévárost", ezáltal a tér építészeti arculata rendezetté vált.

Szell Kalman panoramafelvetelA kivitelezési munkálatok 2014. november 23-án kezdődtek. Komoly feladatot jelentett az építkezés ideje alatt a tér bonyolult közlekedésének folyamatos biztosítása. Nemcsak a villamosok, buszok zavartalan közlekedése, hanem a gyalogosforgalom biztonságos megoldása is problémát okozott. Bár a Kossuth tér építése kapcsán a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nagy gyakorlatra tett szert, de a Széll Kálmán tér bonyolult közlekedési csomópont lévén komoly kihívást jelentett a kivitelező cégnek. Számos igaztalan kritikai megjegyzés mellett, a naponta arra járók inkább izgalommal figyelték a munkálatokat, és várták a mielőbbi befejezést. Fentről nézve a hatalmas munkaterületet, nehéz volt elképzelni, hogy időre birtokba vehető lesz a tér.

utcabutorok-Szell-Kalman-terA forgalmi változásokkal egy időben számos új megoldás született, így a Margit krt. járdája megduplázódott, 12 méterre szélesítették. Ez által a járda sétánnyá változott és lehetőség nyílt arra, hogy szélesebb, elválasztó jellegű zöld sáv is megépülhessen. A tágas térben kaptak helyet az utcabútorok és a térvilágítás tartóoszlopai is. A fa és üveg, valamint a fa-fém kombinációjú ülőbútorok különleges formájukkal hangulatossá teszik a teret. A fa utcabútorok kialakítása a kültéri igénybevételeket figyelembe vevő Blokkwood technológiával készült. Ez megakadályozza a faanyag gombásodását, deformálódását, illetve egyedi esztétikai hatást is kölcsönöz az anyagnak.

A Krisztina krt., Szilágyi Erzsébet fasor és Csaba utca közötti szakaszon kiemelt szegélyek között 3,5 méter széles járda biztosítja a gyalogosközlekedést, az ellentétes oldalon ez 5,5 méter széles. A személygépkocsik mind a két oldalon tudnak parkolni. Az okmányiroda előtt rész (Várfok utca – Krisztina krt. sarka) a forgalom átalakítását követően jobb helyzetbe került, a meglévő épület egy jó arányú gyalogos terheléssel bővült. Ezen területen helyezkedik el a Makrisz Agamemnon és Makrisz Zizi nevéhez fűződő Sellő díszkút, mely új medencét kapott, az alkotást restaurátori kezek tették még szebbé. Az átépítést követően a Csaba utcán megszűnt a gépjárműforgalom, teljes hosszában a gyalogosok vehették birtokba. A terület faltól falig díszburkolatot kapott pihenő szigetekkel.

BURKOLATOK, SZEGÉLYEK

A tervezett gyalogos felületeket elemes burkolólapokkal fedték le. A központi zónában andezit, természetes kő anyagú borítással, míg a járdaszakaszok színezett beton térkövet kaptak. A szegélyek anyaga is rendkívül változó a téren. Fémszegélyek alapvetően a fák köré kerültek, és különböző burkolattípusok elválasztására. Gránitszegélyeket a járdafelületek mellett helyeztek el, a mészkőszegélyeket pedig a növénykazettáknál alkalmazták. Ezek választják el a zöldfelületeket.

Szell Kalman Ter 16 06 08 230121. SZÁZADI KÖVETELMÉNYEK

Akadálymentesítés

A teljes térre jellemző az akadálymentesítés, és a csökkent látóképességűek is folyamatos támogatást kapnak a téren kiépített vezetősávok és figyelmeztetősávok alkalmazásával.

 

Szell Kalman Ter 16 06 08 0851Vízarchitektúra

A vágányzónán belüli háromszögben egy központi, burkolatba süllyesztett fúvókákkal kialakított vízjáték épült a tér látványosságát fokozva. A téren még további három csobogó is épült. Ezek elhelyezése a látszóbeton-felületű kiemelt növénykazettáknál történt, fokozva ezzel az esztétikai hatást.

Díszvilágítás

Szell Kalman Ter 16 06 08 2941A vágányzónán belüli háromszögbe, a burkolatot osztó fémsávok rendszerébe illeszkedően, a burkolatba süllyesztett vonal menti LED világítást helyeztek el, és ugyanezen területen süllyesztett lombkorona-világítások növelik a tér esti impozáns látványát.

Az óra kiépítésénél vélhetően egy szempont dominálhatott: a múlt, jelen és a jövő harmóniája. Mindenkinek jelenthet mást is, de lehet egy közös is benne: ez pedig a múlt, elődeink tisztelete, akiknek ez a hely fontos volt. Reméljük, hogy a világítás fényének növelése segíteni fogja az új formájú óra örökbefogadását, és ugyanolyan szeretet fogja övezni, mint a mindenki által kedvelt régi órát.

Zöldfelületek

NYD 9473Jelentősen nőtt a téren a zöldfelületek aránya. Számos fa, dísznövény és füvesített terület teszi barátságosabbá a teret. A tervezett fasorok a Hűvösvölgyi út irányából a Margit körút – Várfok utca – Krisztina körút mentén legyezőformában követik a térszerkezetet. A vágányháromszög területén a ligetes fatelepítés adja a tér díszét. A dísznövényeket növénykazettákba helyezték el, ez biztosítja, hogy a „gyalogos"- forgalom nem pusztítja el a növényzetet. A szolgálati épület tetejére zöldtetőt telepítettek. A korábban csupasz betonfelületű tér helyett 2016. május 10-én egy hangulatos, megfiatalodott teret adtak át a forgalomnak.

 

MK

 

 

Keresés

mehi-banner-media 120x240