2024. április 19., péntek

UJ HONLAP BANNER 250 100

Gyorsuló világunk technológiai fejlődésének kulcsa a műszakilag korrekt, gazdaságos megoldások keresése. Egy-egy eljárás tömeges alkalmazásának feltétele a versenyképes ár és a gyorsabb, egyszerűbb kivitelezés.

A közlekedési infrastruktúra kiépítése és fenntartása jelentős feladat minden állam, város vagy gazdálkodó szervezet életében. Két alapvető, egymással versengő technológia létezik az útépítésben: az aszfalt- és a betontechnológia. Döntően az előbbi uralja az iparágat, de a földrajzi elhelyezkedés és természeti adottságok kedvező alakulása esetén gazdaságosság szempontjából a betonipar is felveszi a versenyt.

Conxrix makroszal-webBeton útburkolat építése

Európában az első betonutakat a 19. század második felében a motorizáció kialakulásával párhuzamosan építették, majd néhány évtized kihagyásával az 1920-as évek második felétől ismét jelentős fejlődésnek indult, és napjainkig is megfigyelhető a hasonló ciklikusság.

A nagy teherbírású, nagyforgalmú betonútpályák építési technológiájának fejlesztése mögött roppant nagy szellemi és anyagi erőforrások állnak (lásd autópályák). A beton útburkolatépítés egyik fő jellemzője a tömeggyártás. A tömeggyártás jó lehetőséget kínál az egyenletesen jó minőség elérésére mind a keverékgyártásnál, mind a beépítésnél.

highgrade-szal-webEzidáig a betonutak nélkülözhetetlen alkotója volt a bazalt. A bazaltzúzottkő-vázas beton használatával jelentősen nő a beton hajlító igénybevételekkel szembeni ellenállása az útpályaszerkezetekben. Ezt a műszaki előnyt azonban a beruházó komolyan megérzi pénztárcáján; a bazaltzúzalék relatív drágasága önmagában is megnöveli a beton árát, és bedolgozásának nehézkessége csak súlyosbítja azt.

Szálerősített beton-pályaszerkezetek

Napjaink egyik érdekes fejlődési iránya e területen a beton-pályaszerkezetek szálerősítése. Bizonyos típusú polimerszálas megerősítés növeli a beton hajlító-húzó szilárdságát. Ez teszi lehetővé számos esetben az olcsóbb kavicsbeton használatát bazaltbeton helyett. A betonban lévő szál (fajtától és típustól függően 300–400 ezertől akár 300 millió db szál 1 köbméter betonban) az úttest kopását is előnyösen befolyásolja. A szálerősítés eme előnyei a bazaltadalék megtartásávál csak fokozódnak.

Fonodo1-webGazdaságos megoldás

Gyorsuló világunk technológiai fejlődésének kulcsa a gazdaságos megoldások keresése. Egy-egy eljárás tömeges alkalmazásának feltétele a versenyképes ár és a gyorsabb, egyszerűbb kivitelezés. Természetesen a gazdaságosság nem mehet a műszakilag korrekt megoldás rovására. A betonszerkezetek megerősítése területén ilyen megoldást eredményez a fibrillált polimerszál, a High Grade szál és a bikomponensű Concrix makroszál. A száltípus fajtája a projekt során kerül meghatározásra.

fonodo3-webEz függ az igénybevételtől, a betonkonstrukciótól és a felületképzéstől. A szintetikus szálerősítés sok esetben akár 100 százalékban megfelel a betonacél vagy acélszál helyettesítésének a megerősített burkolatokban. Kiválóan ellenáll az agresszív környezetnek, például az olvasztósónak. Itt kapcsolódik össze a Hungaroring boxutcája a fonódó villamos pályájával. Lássuk, hogyan!

Fonódó villamospálya

fonodo7-webA Fonódó villamospálya tervezése során egy gyorsan kivitelezhető kompozit pályalemezt hoztunk létre, ami ötvözi a hagyományos vasalat és a szintetikus szálerősítés előnyeit. A tervezés és kivitelezés során alkalmazott bikomponensű makroszál a betonok szerkezeti megerősítésére szolgál.

A világméretekben egyedi Concrix szál az acélszál előnyeit kínálja a nagy energiaelnyelő-képessége révén, de annak hátrányai (pl. korrózió) nélkül. A Concrix titka az egyedi, kétrétegű szálfelépítésében rejlik, ahol a szál magrésze a betonszerkezetben fellépő feszültségeket veszi fel, míg a bordázott köppeny része gondoskodik a stabil, kihúzódásmentes kapcsolatról a betonmátrixban. A projekt során a 32 centiméter vastag monolit szálerősített betonlemezek vasalata szinte teljesen elhagyható volt. A technológiakiváltással egyrészt a kivitelezési idő jelentősen csökkenthető, másrészt a pályaszerkezet élettartama is növelhető, mivel a hagyományos vasalat minimálisra csökkentésével megszűnik a korróziós probléma. Többek között ez utóbbi műszaki előny révén kapcsolódik ide a Hungaroringen történt tavaszi felújítás is.

fonodo5-webfonodo9-web

Hungaroring boxutcája

Hungaroring2-webA Hungaroring boxutcája High Grade szálerősítésű kültéri pályalemez. A szálerősítés használatával a kültéri betonszerkezet élettartama meghosszabbodik, nagyobb kopásállóságúvá válik. Miért is? A High Grade szálak a betonszerkezet teljes keresztmetszetében helyezkednek el, így a betonszerkezetet erősítik. A felület kopásállóságában is pozitív szerepe van, így a pályalemez élettartama meghosszabbodik. Előnye továbbá, hogy szép felületet biztosít.

Magánberuházások

Hungaroring-webA bevezetőben már elhangzott, hogy ma – néhány speciális kivételtől eltekintve – a betonutak és – pályalemezek jelentős része magánberuházás formájában valósul meg Magyarországon. Ennek okaira a bevezetőben már kitértünk, de nézzük most meg a szálerősített betonutak műszaki és gazdasági oldalát. A High Grade és a Standard nevű fibrillált műszálak ár-érték arányban igazi nagyágyúk a mezőgazdasági és magánutak építésénél. A betonszerkezetek élettartama a száladagolás révén növekszik, mivel a terhelés függvényében részben vagy egészen kiváltható a hagyományos vasalat. Így nincsen korróziós probléma. A sóállóság természetesen a betonreceptúrával érhető el, viszont a szintetikus szálerősítés révén nem kezdődik el korróziós folyamat a betonszerkezet belsejében. A realitásokat figyelembe véve a gazdasági-műszaki előnyök napjainkban tömegesen ezeknél az utaknál bontakoztathatók ki igazán. Ezzel a technológiával készült a Bonafarm Csoport tulajdonában lévő csípőtelki mezőgazdasági infrastruktúra nagy része, a rádapusztai Hunland állattartótelep helyi úthálózata és számos másik magánberuházás.

Nagy igénybevételű helyszínek

Potenciális felhasználási területek még a nagy igénybevételű buszmegállók, a mélygarázsok, a körforgalmak és az autópályák. Ezekre Svájcban, Ausztriában és Lengyelországban számos referencia kínálkozik. Remélhetőleg a közeljövőben tervezett magyarországi infrastúktúrafejlesztés lehetőséget ad a betonipar számára is, hogy kiváló minőségű, tartós betonszerkezetek jöhessenek létre.

 

avers logo-webFűr-Kovács Adrienn
Avers Fiber Kft.

 

 

 

Keresés

mehi-banner-media 120x240